HARVINAISEN NORMAALIA

Harvinaisen normaalia -markkinointiviestintäkampanja valotti harvinaissairaiden arkea iloineen ja vastoinkäymisineen ja toi harvinaissairauksille kipeästi kaivattua näkyvyyttä.

Haaste

Harvinaissairauksia on tuhansia. Niiden tunnettuus on vähäistä, ja diagnosointi vaikeaa.

Harvinaiset sairaudet, vammat, oireyhtymät ja epämuodostumat ovat osa noin 300 000 suomalaisen päivittäistä elämää. Harvinaissairauksien yleisen tunnettuuden kasvattaminen on yhteiskunnallisesti tärkeä tehtävä – lisäämällä tietoisuutta voimme konkreettisesti parantaa harvinaissairaitten asemaa.

Ratkaisu

Lähdimme tavoittelemaan näkyvyyttä yhdessä Harso ry:n, Suomen Hemofiliayhdistyksen, Immuunipuutospotilaiden yhdistys ry:n ja Sella ry:n kanssa Pfizerin harvinaisten sairauksien yksikön toimiessa kampanjan mahdollistajana. Lopputuloksena syntyi Harvinaisen normaalia -markkinointiviestintäkampanja, jonka ytimessä oli dokumenttielokuva ja sen ympärille järjestetty mediatilaisuus.

Toteutus

Harvinaisen normaalia -dokumentti kuvaa Niilan, Anun, Jarin ja Heidin sekä heidän läheistensä arkisia askareita yhden talvisen viikon ajan. Suunnittelimme kampanjan visuaalisen ilmeen sekä kaikki markkinointimateriaalit mainoskuvauksista lähtien.  Rakensimme materiaaleille kampanjasivuston, jonne dokumenttielokuvan traileri ja itse elokuva tulivat nähtäville. Dokumentin ensi-ilta ja sitä ympäröivä mediatapahtuma järjestettiin Sanomatalon kansalaistorilla. Dokumentin lisäksi tilaisuudessa esitettiin asiantuntijapuheenvuoroja sekä paikan päältä että etäyhteyden kautta.

Tulokset

Dokumentti ja mediatapahtuma noteerattiin laajasti eri tiedotusvälineissä. Sekä Yle että MTV olivat paikan päällä kuvaamassa materiaalia tv- ja nettiuutisia varten, ja dokumentin päähenkilöitä haastattelivat muun muassa Iltalehti, MeNaiset, MTV ja Yle.

Asiakkaan palaute

Harvinaisen normaalia -projekti on Sourcen kanssa tiiviissä yhteistyössä toteutettu. Projektin tavoite oli tehdä tunnetuksi harvinaissairauksia sekä tuoda harvinaissairaiden arkielämää esille maailman harvinaisten sairauksien päivän 28.2.2018 yhteydessä. Sourcen kanssa yhteistyö oli sujuvaa ja tuloksekasta. Olemme Pfizerilla erittäin tyytyväisiä projektiin ja sen lopputulokseen.”

“SOURCEN KANSSA YHTEISTYÖ OLI SUJUVAA JA TULOKSEKASTA.”